Het Dorp

foto bebouwing kern Dalfsen.jpgdinsdag 02 februari 2021 17:29

En langs het tuinpad van mijn vader, zag ik de hoge bomen staan...........

Herkent u dit? Het dorp van vroeger? Het Dalfsen van vroeger? In 1960 begon Dalfsen bij de brug en eindigde bij de watertoren en het Roomse kerkhof. En nu 60 jaar later: Dalfsen begint nog bij wel de brug maar eindigt bij de Oosterdalfsersteeg. Waar zal dit eindigen? Bij de Hessenweg? En willen we dat?

In de gesprekken over de toekomst van Dalfsen horen we vaak:

“Het dorp Dalfsen moet wel Dalfsen blijven en niet te groot worden. Niet te veel van ons mooie buitengebied opofferen voor woningen. We moeten wel een dorp blijven, groen en landelijk met een dorpse sfeer van gemoedelijkheid en noaberschap. We moeten zeker niet bouwen voor de buren.”

Tegelijk krijgen we vragen over het gebrek aan betaalbare woningen voor onze jongeren en goede appartementen voor onze ouderen. We zien dat jongeren uit nood wegtrekken naar andere dorpen of gemeenten waar wel betaalbare woningen zijn. Scholen en sportverenigingen doen de oproep om ook in Dalfsen te bouwen voor starters en jonge gezinnen. Zij zien hun leerlingenaantal en ledental slinken. Zij kijken jaloers naar de dorpen om ons heen.

Zie hier de kernvraag: hoe kunnen we deze beide wensen verenigen? Hoe behouden we onze ruimte, onze bossen en landerijen? Hoe behouden we onze dorpse sfeer en ons noaberschap? Hoe voorkomen we dat onze nieuwbouw steeds meer groene ruimte inneemt? Kan dat alleen als we ons dorp op slot zetten: geen verdere uitbreidingen, geen nieuwe woonwijken? Maar waar bouwen we dan voor onze jongeren? Waar bouwen we voor onze ouderen die graag zouden willen verhuizen naar een kleinere levensloopbestendige woning of appartement? Of laten we hen vertrekken naar de dorpen om ons heen waar wel betaalbare woningen te vinden zijn? Worden we zo een luxe dorp waar alleen de gegoeden een huis kunnen vinden? Waar de sportverenigingen tanende zijn en scholen kampen met lege lokalen? Waar ouderen dan maar in hun te grote huis blijven wonen, omdat zij hun sociale omgeving niet kunnen en willen missen?

Is hier een gulden middenweg mogelijk? Een middenweg die het goede wil behouden: rust en ruimte en een groene en die tegelijk ruimte wil bieden aan onze jongeren en ouderen. Hoe? Door te investeren in een leefbaar dorp met goede voorzieningen, door te bouwen op vrijkomende locaties in het dorp, door voldoende appartementen te bouwen en zo de doorstroming aan te moedigen. En ook door goed na te denken over toekomstige uitbreidingen. Dat vraagt inzet, meedenken en meewerken van alle Dalfsenaren. Dat vraagt soms een beetje inschikken en denken in mogelijkheden. Samen komen we dan een heel eind. We vragen u vooral met ons mee te denken.

Dit tuinpad, deze bomen en dit dorp........

We weten nog hoe het was, we weten hoe het nu is en we zijn op zoek naar het Dalfsen van morgen. Dat zal niet het dorp van vandaag zijn, maar we kunnen wel proberen om het goede van vandaag te behouden met het gezicht naar morgen.

Dick van Gelder

Rietje Lassche