Natuur beschermen door het te verstoren?

vrijdag 05 juni 2020 09:18

Landschap Overijssel heeft samen met By Mölle een initiatief uitgewerkt met het doel recreanten de natuur van het Vechtdal echt volledig te laten beleven. Daarom hebben ze gevraagd of er vergunning verleend mag worden voor het plaatsen van een vakantiehuisje aan de Zuidelijke Vechtdijk, nabij de waterplas die door zandwinning is ontstaan. Het initiatief werd genoemd naar de intentie van het huisje “Off the grid vakantiehuisje”. Gelijktijdig met het plaatsen van een recreatiehuisje aan de Zuidelijke Vechtdijk, zou dan een kwaliteitsverbetering worden doorgevoerd op Landgoed de Horte. Beide gebieden zijn eigendom van Landschap Overijssel.

Als ChristenUnie hebben we onze waardering uitgesproken voor de intentie achter het initiatief. Mensen laten kennismaken met de mooie natuur in het Vechtdal en tegelijk fondsen ontvangen (huuropbrengst) voor het werk van de natuurbeschermingsorganisatie Landschap Overijssel. Dit initiatief kunnen we waarderen. Toch hebben we niet ingestemd met het voorstel, zoals overigens vrijwel de gehele raad. De redenen voor deze tegenstem waren als volgt:

1. Een recreatiehuisje brengt (hoe klein ook), altijd extra verkeer en bezoekers naar de plek van bestemming. Een huisje plaatsen op een plekje waar nu geen huizen staan en de natuur volop de ruimte heeft is dan ook niet iets wat we toejuichen.

2. Instemmen met dit plan maakt het erg aannemelijk dat er meer initiatieven op deze manier worden voorbereid en uitgewerkt. Als het aan dezelfde toetsingscriteria voldoet kan dan niet tegen worden gestemd. Daarmee zou een precedent geschapen zijn en dat vonden we niet wenselijk.

We hebben de initiatiefnemers geadviseerd het plan uit te werken op een minder kwetsbare plek, zo mogelijk ergens aan de rand van de natuur op een stukje cultuurgrond, of in de buurt van een recreatiegebied.

Plek recreatiehuisje.png