Noodfonds coronamaatregelen

In geval van nood.pngvrijdag 05 juni 2020 09:09

Dat we als gemeente rekening moeten houden met extra kosten als gevolg van de coronacrisis ligt best voor de hand. En dat we als gemeente een extra verantwoordelijkheid hebben om belangrijke voorzieningen in stand te houden ondersteunt de fractie van de ChristenUnie zeker. Toch hebben we eind mei tegen het collegevoorstel gestemd om 1 miljoen Euro hiervoor apart te zetten. Dit had twee belangrijke redenen.

1. Het gebruik maken van dit noodfonds dient wat ons betreft beperkt te worden tot het primaire doel: het in stand houden van belangrijke voorzieningen in onze gemeente (zoals b.v een kultuurhus) en niet zoals het college dit wilde: ook voor de eigen gemeentelijke exploitatie (extra uitgaven of juist minder inkomsten).

2. De raad wordt pas achteraf geïnformeerd over waar het geld aan wordt besteed. Er zijn hiervoor geen duidelijke kaders vastgelegd. De coalitiepartij CDA gaf tot onze verbazing aan dat het college de kaders maar moet vaststellen. Dit gaat onze fractie echt te ver. Een blanco cheque voor 1 miljoen Euro.

Uiteindelijk stemden alleen de coalitiepartijen voor; de vier oppositiepartijen tegen. We zullen de bestedingen zo goed mogelijk volgen en controleren. Dat is wat nu voor ons overblijft als de raad de kaderstellende rol helaas weggeeft.