Route du Dalfsen - rondje Hoonhorst

dick hoonhorstdinsdag 25 februari 2014 23:11

Nieuwleusen dampt na van de racesporen die het peloton van Route du Dalfsen achter zich liet. De ondernemers hervatten hun dagelijks werk. In gedachten het bewustzijn van maatschappelijke thema’s, die zakelijk en politiek leven verbindt. Ideeën bedenken, innoveren, participeren, in Dalfsen is genoeg te …-eren.

Waar zit de wielerploeg van de ChristenUnie? ‘blieb’-app’je vanuit de wielerploegwagen: ‘koers ter hoogte van stuw. Dick van Gelder voorin bij CU. Staat op de pedalen. Het is natuurlijk koffiedick kijken, maar zou hij een tussensprint winnen omdat hij z’n geboortegrond ruikt? ;-) ‘

Het tempo wordt aangepast. De vistrap over, de dijk op, richting Poppenallee. Bij de spoorwegovergang rechtsaf. Hier komt een onvervalst stukje ‘of the road’. De Papenallee, de Marshoek. Dick van Gelder kent dit gebied als z’n broekzak. Helder ontvangt hij de instructies van de ploegleider in zijn oortje: ‘Dick, je hebt 1 minuut op twee achtervolgers. Dat zijn je CU-collega’s Luco en Jan Sjirk. Het peloton volgt na hen op 5.20 minuten. Pak je ruimte, ga even de horte op maar zorg dat je als eerste kern Hoonhorst bereikt.’  Vertrouwen en 6.20 minuten voorsprong, dat had Dick net even nodig. Hij zet extra aan en neemt in buurtschap Emmen de afslag ‘forellenvisserij de Marshoek’. Verwarring in de ploegwagen. Heeft Dick een hongerklop? Gaat hij serieus een christelijk visje aan de haak slaan tijdens Route du Dalfsen? …Ppsssss! ‘Wat heb ik nou aan m’n fiets hangen?’ Lek gereden, grmpff. Professioneel springt Dick uit het zadel. Voordat de ploegwagen arriveert heeft hij het voorwiel al los. Nieuw wiel er in en gaan! Evert fronst even naar Dick wanneer hij ziet waarop er lek gereden is. Een punaise?! Gebruiken ze dat bij de vissport of zou het een erfenis zijn uit de tijd dat hier een overwegend-jongens-gezin woonde.. Dick haalt z’n schouders op, mompelt wat en roept ineens; ‘wie het eerst in Hoonhorst is!’

Bij zaal Kappers in duurzaam Hoonhorst schenken ze koninklijke koffie. Niet zo gek dat Route du Dalfsen hier een rustmoment inlast. De renners zitten, met de kop in een waterig zonnetje, op het dorpsplein en rond de molen. Je ziet aan de reclamekaravaan wat de inwoners van Hoonhorst beweegt. Duurzaamheid, glasvezel, de Potstal, Toneel, Daltononderwijs, Hoonhakkers, de molen Fakkert, enzovoort. Luco leest het partijprogramma nog eens na op www.dalfsen.christenunie.nl. Al gauw knoopt hij een praatje aan met de inwoners van Hoonhorst. Op straat en aan de keukentafels, daar hoor je de ongezouten meningen. Om je voordeel mee te doen en te gebruiken bij verantwoordelijk bestuur van de Gemeente Dalfsen. Een gezamenlijk belang voor burgers en gemeenteraad.

We laten het oplaadpunt achter ons. De renners buigen zich weer over het stuur. Kern Hoonhorst uit, Blauwe dijk over. De Moezenbelt blijft even rechts liggen want de koers duikt het Sterrebos in. Hier zie je door de bomen het bos wel. Boeren, nieuwsboeren, toeristen, camping- en camperplaatsen, Bed & Breakfast, koeien, paarden, (aard)varkens, slakken, wandelpaden, heel veel bos, heide, de Bokkenberg, etc. De Gemeente Dalfsen en het Vechtdal in z’n geheel heeft veel te bieden. Voor mens en dier. Voor inwoner en bezoeker. Voor ondernemer en consument.

Over de zichtlijn Bergerallee fietsen we recht op Huize Den Berg af. Op de fiets door dit lommerrijke gebied laat je lichaam en geest ontspannen. Maar Route du Dalfsen moet nogmaals de brug over. De ritten, de inspanning en het zweet blijven stromen. Volgende week zijn Ankum en Oudleusen aan de beurt.  C. Enuwiel ziet verschrikt dat de EHBO er aan te pas moet komen…