Route du Dalfsen – rondje Dalfsen

luco dijk[1] (2)woensdag 12 februari 2014 22:29

Vanaf het in aanbouw zijnde waterfront koerst het peloton de Vechtbrug met blauwe bogen over. De sjors zit er direct goed in. ‘Lekker, zo’n frisse wind door je haar’ denkt Luco Nijkamp, ‘eens iets anders dan de verhitte debatlucht die vaak in de raadszaal van het gemeentehuis hangt. Koppie d’r bij mensen’, zo motiveert hij zijn ploeg. De meningen van inwoners van de Gemeente Dalfsen zijn gehoord, het partijprogramma is geschreven, ons geheime wapen is aanwezig, we gaan nu vol in de race. Focus op dienstbaar, duurzaam en daadkracht!

Na de brug krijgt het peloton direct een klim van de zwaarste categorie voor de kiezen. Daar waaiert de boel al uiteen. CU Dalfsen kiest voor een positie voorin. In waaiervorm gaan ze de ‘kromme diek’ over, richting Rechterense Dijk. CU weet wat daar speelt. Het toegestroomde Dalfser publiek zal daar voltallig aanwezig zijn. Gebogen over het stuur, geconcentreerd op het fietspad kiest de CU-ploeg de ideale lijn om de bocht aan te snijden. De aerodynamische fiets, die toch het karakter van oma’s tijd bewaart, houdt koers. Het geluid van de toeschouwers zwelt aan. De CU’ers pikken voor hen bekende geluiden op. Zij kennen de meningen van hun achterban. Veiligheid, economisch belang, behoud van de prachtige bomenlaanstructuur, onderzoeken of er zieke bomen tussen staan, financieel plan om passeerstroken te maken, hiervoor enkele bomen kappen, duurzame visie om ook over 50 of 100 jaar nog van de skyline van Dalfsen te genieten…het speelt allemaal mee. Je kunt wel blijven bomen, nieuwe zaken aanstippen…  Maar Route du Dalfsen wacht niet, er zijn nog meer kernen en belangrijke onderwerpen. –Gekraak in de speakers van de wielerwagen – “Wees welkom, Dalfsenaren, op het verkiezingsdebat Dalfsen. Noteer: 20 februari 20.00 uur in het Roode Hert (zie activiteitenkalender op dalfsenkiest.nl, dalfsen.christenunie.nl en Like ons op facebook ChristenUnie Dalfsen). Luister naar debatten tussen partijlijsttrekkers over Economie en Rechterense Dijk. Spreek mee, laat uw stem horen.” Terug naar de renners. Met daadkracht weer verder, de spieren spannen zich, CU zet aan. Er staat een straffe wind op de dijk vandaag. ChristenUnie is blij met de formatie waar ze in fietsen, we doen voorin mee glundert Anne. Het publiek ziet dat het peloton zo enkele andere fracties ‘op de kant zet ’.

Ter hoogte van kasteel Rechteren zwaaien de renners terloops naar een vrachtwagen die afslaat richting Foreco. Ze snuiven de gezonde lucht van ondernemende Dalfser agrariërs in. Dit geeft energie, weldra koerst het peloton af op de Stuw van Oudleusen. Bij de stuw laat Jan Sjirk Rodenboog zich iets terugzakken. ‘Blij dat hier een benk is’ zegt hij meer tegen zichzelf dan tegen zijn CU’wielergenoten. Tevreden ploft hij even neer op het bankje om een paar tellen op adem te komen. Dick van Gelder kijkt achterom: ‘Jan Sjirk, in Dalfsen noemen wij dat ’n banke of ’n plekke om uut te rust’n. Doar heb’t we’j noe gien tied veur. Trap ‘m an!’

Via de Dommelerdijk zet Route du Dalfsen zich voort. Volgende week het rondje Nieuwleusen. Komt Rietje Lassche door de dopingcontrole? Gaat Anne Nijburg een poging doen om de toeschouwers van  noord en zuid Nieuwleusen te verbinden?

*wielerjargon. ‘Op de kant zetten’: bij zijwind het peloton zo'n formatie opdringen dat de achtersten niet meer optimaal uit de wind kunnen rijden en moeten lossen, zodat waaiers ontstaan.