Ontwerp Omgevingsvisie 1.0

CU.jpgwoensdag 24 november 2021 21:49

Koeien

De vorige keer hebben we al genoemd dat binnenkort de omgevingsvisie voor Dalfsen wordt vastgesteld. Een document waarin is beschreven hoe we de komende 20- 30 jaar de gemeente willen vormgeven en welke ambities daarbij per gebied worden uitgewerkt. In dat artikel was de inbreng van de fractie in de raad weggevallen. Dat zetten we hierbij recht:

Als ChristenUnie hebben we in onze opinie vooral aandacht gevraagd voor het belang van Welzijn boven Welvaart. Daarbij geven we richting mee aan het denken, niet steeds meer/meer, maar ook koesteren wat je hebt. Ontmoetingen faciliteren en samenleven laagdrempelig inrichten, zoals bijvoorbeeld in de kulturhuzen. Tegelijkertijd begrijpen we dat er ook ontwikkeling van woongebieden en bedrijventerreinen nodig zijn om de kernen leefbaar en aantrekkelijk te houden. Kort samengevat vinden wij:

a.  De scheiding tussen Zwolle en Dalfsen moet goed zichtbaar blijven door de groene overgang te markeren.
b.  Niet te veel contactpunten en evenementen rondom de Vecht. Bescherm dit gebied als natuurparel en behoud hier ook rust/ruimte/donkerte.
c.  Duidelijkheid over de gebieden waar grootschalig energie kan worden opgewekt, voordat de omgevingsvisie wordt vastgesteld.
d.  Eerst een goed onderbouwd plan rondom de behoefte aan woningbouw en bedrijventerreinen, voordat er een keus wordt gemaakt voor de uitbreidingsgebieden voor deze doelen.
e.  Meer aandacht voor de verkeersstromen. Daarbij horen ook goede openbaarvervoer mogelijkheden. Om onnodig veel autokilometers te voorkomen pleiten we voor extra openbaar vervoer mogelijkheden, met name in Nieuwleusen en Lemelerveld.
f.  Sloop voor kansen regeling eerst evalueren, voordat deze in bepaalde gebieden stop wordt gezet. Daar is voorlopig helemaal geen reden voor.

Naar aanleiding van de raadsbespreking is het concept aangepast en in de afgelopen 6 weken heeft de nieuwe versie ter inzage gelegen. Iedereen was in de gelegenheid om nog een zienswijze indienen als men van mening was dat bepaalde zaken niet goed waren of dat er onderwerpen werden gemist. Dat kan/kon tot vrijdag 26 november. Maar voordat we in de raad deze visie definitief vaststellen willen wij ook graag weten hoe u/jullie hier over denken. We vragen dus om te reageren op het ontwerp dat via onderstaande link is in te zien. Denk met ons mee alstublieft. Samen maken we Dalfsen nog mooier! Reageer maar naar d.vangelder@raaddalfsen.nl

Link naar ontwerp omgevingsvisie 1.0: https://ris.dalfsen.nl/Ingekomen-stukken/Raadsmemo/Raadsmemo-Ontwerp-Omgevingsvisie-1-0-20211018