Er zit weer muziek in ’t Olde Gemientehuus Nieuwleusen

Olde gemientehuus NL.jpgdinsdag 22 december 2020 16:59

In de laatste gemeentevergadering van 2020 besloot de gemeenteraad dat het ‘Olde Gemientehuus’ in Nieuwleusen een museum wordt. Straks draaien er gezellig grammafoonplaten.

Het voormalige gemeentehuis stond al een poosje leeg, alleen de oude raadszaal was nog in gebruik als trouwzaal. Dit monumentale gebouw zal (zonder ondergrond) voor € 0,-- , voor 30 jaar verkocht worden aan Stichting het Grammafoonmuseum in Nieuwleusen. Dit museum was al langer op zoek naar een ander, groter pand. De stichting neemt met deze aankoop alle beheers- en onderhoudskosten op zich. En zorgt er voor dat de trouwzaal gebruikt kan blijven worden.

Als ChristenUnie vonden we dit een mooi voorstel omdat hiermee dit monumentale en gezichts-bepalende gebouw op een prachtig plekje in Nieuwleusen wordt behouden en tegelijk een uniek museum een bijzonder onderkomen krijgt. Naast deze positieve insteek hebben we ook onze zorgen over de haalbaarheid van dit plan benoemd. Beheer en onderhoud van een dergelijk oud gebouw en het uitbreiden en in stand houden van een museum vraagt veel inzet en deskundigheid. Daarom hebben we gevraagd om een evaluatie over vijf jaar. Dat geeft het museum alle kans om zich waar te maken en kan de gemeente toch het zicht houden op het gebeuren in dit mooie pand. We waren blij dat de wethouder dit idee al snel overname. Samen met D66 en VVD hebben we geprobeerd om de gemeente nog iets meer zeggenschap te geven over eventueel andere (maatschappelijke) gebruikers van dit gebouw maar dat amendement heeft het jammer genoeg niet gehaald.

Al met al waren we best tevreden over dit besluit en hebben we hiermee een mooie bestemming voor ons volgende (steun)fractie-uitje.