Format of formaat

FoF1woensdag 05 april 2017 20:23

De Gemeenteraadsvergadering van 27-3-2017 bracht weer eens aan het licht hoe één letter het verschil kan maken tussen vóór of tégen het collegevoorstel SLINGERDAEL.

In oktober 2015 stelde de gemeenteraad het Bestemmingsplan Oosterdalfsen vast. Daarbij werd vastgelegd dat de hoek Welsummerweg-Kampmansweg een overgangsgebied zou worden met bestemming Boerenerfwonen. Recentelijk bleek dat het College medewerking wil verlenen aan een projectontwikkelaar voor de bouw van 57 luxe huurwoonzorgappartementen en 8 halfvrijstaande koopwoningen.
De ChristenUnie heeft hier kritische vragen en opmerkingen bij geplaatst.
  • We vragen ons af waarom de gemeenteraad niet is meegenomen in het proces en nu geconfronteerd wordt met een plan van dit formaat in de stijl van de Hilversumse school
  • We worden nu voor een bijna voldongen feit geplaatst.
  • Verder vinden wij dit formaat niet passend op deze plek gezien de voorgestelde invulling en wordt te gemakkelijk afgeweken van het Bestemmingsplan ‘boerenerfwonen’.
  • Te gemakkelijk wordt ook afgeweken van de kaders in het beeldbeleidsplan, waar anderen zich juist aan moeten houden.
  • Daarnaast kan het plan belemmeringen opleveren voor ondernemers in dat gebied, die mogelijk met klachten van bewoners van doen krijgen.
Op hetzelfde moment is de ChristenUnie voorstander van het idee (format) om in Dalfsen woonzorgappartementen te bouwen. Maar dat dan niet in deze grootte (formaat) op deze plek, maar kleinschaliger en mogelijk dichter bij het dorp.

De meerderheid van de gemeenteraad vertrouwt de wethouder in de toezegging dat hij zijn best zal doen om het formaat wat aan te passen. De ChristenUnie stemde tegen met de opmerking dat het plan om woonzorgappartementen te bouwen een goed idee (format) is, maar dat het op deze plek te groot is (formaat).

Dus: JA tegen het format, maar NEE tegen het formaat.

Namens de fractie,
Anne Nijburg