De boerenzwaluw als voorbeeld

zwaluwmaandag 22 juni 2015 22:22

Hoezo een boerenzwaluw als voorbeeld. Nou kijk de komende weken maar eens op het land of bij de Vecht hoe deze vogeltjes zich voortbewegen. Probeer ze maar eens in de vlucht te fotograferen.

Aan de ene kant moet je als gemeente jaren vooruitkijken. Waar ga je de komende 10 tot 20 jaren bouwen? Voor woningen en voor bedrijven.  Hoe veel ruimte voor binnensport heb je nodig nu het aantal leerlingen daalt?

Aan de andere kant volgen veranderingen zich in een rap tempo op. Je gaat een nieuw winkelgebied inrichten (b.v. Waterfront). Hoeveel winkels heb je nodig nu iedereen ook via internet bestelt?

We hebben gevraagd om beleid en plannen te ontwikkelen die WENDBAAR zijn. Je kiest wel een koers, je maakt wel een plan. En tegelijk moet je de plannen zo maken dat je kunt inspelen op de veranderingen die zo maar kunnen komen. Denk aan technische ontwikkelingen, maar ook economische groei of juist terugval, een stroom van vluchtelingen.

Onze inbreng is de afgelopen twee gemeenteraadsvergaderingen goed ontvangen. Het college gaat er echt mee aan de slag.  Geen gemakkelijke opgave, maar wel een nuttige en boeiende.

Luco Nijkamp