Oost – West verbindingen: onzekerheid troef

vrijdag 09 januari 2015 22:46

Het afgelopen jaar is er veel veranderd in de plannen met de N340 en de N377.
Het budget is bijna gehalveerd door 100 miljoen Euro te schrappen. Het lijkt er op dat de aanleiding - verwachte toename van autoverkeer - minder belangrijk is geworden. De provincie geeft aan dat het van Duurzaam veilig nu gaat om de trits Veiligheid, Leefbaarheid en Doorstroming en ook in deze volgorde.

Inmiddels is er wel een provinciaal bestemmingsplan vastgesteld en hebben diverse eigenaren een deal met de provincie gemaakt. Op diverse plekken hebben “wijkers” een nieuwe woning gebouwd of zijn die aan het bouwen. We merken wel dat de provincie coulant is geweest met gemaakte afspraken; ook mondelinge afspraken tellen. Dat vinden we belangrijk als het gaat om de betrouwbaarheid van de overheid. Want die lijkt op dit dossier verder toch niet zo groot.

Maar hoe het nu verder gaat is erg onduidelijk voor burgers en bedrijven. De eens zo krachtige communicatiemachine van de provincie is grotendeels stil gevallen.

In de raadscommissie is over dit onderwerp gesproken. De fractie van de ChristenUnie heeft een aantal punten ingebracht en de wethouder, die het contact met de provincie onderhoudt, zal deze onder de aandacht brengen. De belangrijkste zijn:

• Het is van belang dat de N377 in Nieuwleusen-Noord wordt aangepakt. Met name de veiligheid staat hier centraal.
  • Gelukkig worden de belangrijkste knelpunten in de doorstroming (aansluiting A28 en de spoorwegovergang) aangepakt. Tegelijk lijken er 4 tot 5 verkeerslichten tussen Ankum en Ommen te komen. Dat lijkt meer op een blokkade dan op doorstroming. We hebben gevraagd om in ieder geval voor kruispunt Driessen in te zetten op een ongelijkvloerse kruising.
  • Met name bij Oudleusen zal door afsluitingen van op- en afritten de druk op de parallelwegen toenemen. We hebben aangedrongen op veiligheidsmaatregelen voor met name het kwetsbare fietsverkeer.
  • Tenslotte blijkt dat de provincie nu woningen heeft gekocht om te slopen voor de nieuwe N340. Maar met de meest recente plannen lijkt dit helemaal niet meer nodig. Wat gebeurt er nu met die woningen?

Kortom er is nog veel onduidelijk en het is van belang om het gesprek met de provincie stevig en met overtuiging te voeren. Het gaat om veiligheid en leefbaarheid. Tegelijk moet het verkeer wel blijven rijden.

Luco Nijkamp

Fractievoorzitter ChristenUnie Dalfsen.