Route du Dalfsen – rondje Oudleusen/Ankum

ehbo evert henriette[1] (2)woensdag 05 maart 2014 18:00

Onder een heerlijk voorjaarszonnetje fietst Route du Dalfsen over de Stokte. Hert was een hele tour om met zo’n grote club renners het fietspondje naar de overkant van de Vecht te nemen. Maar het is gelukt. Er zijn wel tijdsverschillen ontstaan. En dat op een belangrijke dag als vandaag; de ploegentijdrit staat op het programma. Het parcours leidt ons van Oudleusen naar Ankum.

De ChristenUnie ploeg is er, na de ontsnapping van Dick van Gelder tijdens rondje Hoonhorst, helemaal klaar voor. Opgewekt trappen ze om de Landskroon. Om vervolgens ter hoogte van Mansier het rechte eind van de Hessenweg op te gaan. Oudleusen wuift en juicht. De oranjefeesten, de Wiekelaar en buurtsuper Wennemars; stuk voor stuk voorbeelden van het kloppend hart van Oudleusen. Een buurtschap , een hechte gemeenschap. Het belang van aansluiting met je buurtschappen staat hoog genoteerd in het partijprogramma van de ChristenUnie. Weet wat er leeft.

Anne doet nog een trucje op de bagagedrager van zijn CU-fiets. Ter lering en vermaak van de toegestroomde toeschouwers. Maar dan gaan de bidons terug in de houders. De helmpjes vast, de shirtjes strak. In de aanval, voor de snelste ploegentijd van de dag. Jan Sjirk presteert het bijna om het ‘u-rijdt-te-snel-bordje’ op tilt te krijgen. Maar 80 is prachtig, voor de veiligheid op en om de Hessenweg. In de ploegwagen zit Evert Goldsteen met zijn gedachten bij de Provinciale vergadering over de N34. Wat maakte de gemeente Dalfsen zich hard voor goede oplossingen. Doorstroming, veiligheid, economisch belang, budget, noem maar op. Even mijmert hij na over de debatavond, 20 feb in het Roode Hert. Luco begon daar zijn standpunt met een oprechte steunbetuiging aan alle mensen en bedrijven die nu in onzekerheid verkeren omtrent de toekomst rond de Hessenweg. Aanwonenden die de keuzes van Provincie en Gemeente moeten combineren met eigen inzichten. Mensen die plannen maakten, plannen wijzigen, plannen met een handtekening bezegeld willen zien.. Er staan nog zo veel vraagtekens en uitdagingen op de agenda.

Huh? Zijn we hier al? Sjonge, dit gaat snel.. De banden zoeven over het asfalt.
De Hessenweg vloeit over via de Beeze naar de Vossersteeg. Vanaf daar zullen ze straks Ankum binnenrijden. Plotseling wakkert de win aan. Een gigantische stofwolk waait op tussen de CU-wielerploeg en de ploegwagen.  In de wagen turen ze in de stofwolk – ruitenwissers op stand 3. Er lijkt paniek te onstaan. Wazig beeld. Geluid van doldraaiende pedalen, rondslingerende kettingen. Slecht zicht..

Piepiep- een oproep: ‘Met Evert’. ‘Ja, Henriette hier, direct parkeren, EHBO-tenue aan, 3 man in het prikkeldraad’ Het is de ietwat aangeslagen maar kordate stem van Henriette Huizenga. Evert gaat op de EHBO-modus. Hij zet de ploegwagen in de berm en vind zijn EHBO-collega Henriette. Een blik van verstandhouding en dan.. Op zoek naar de 3 onfortuinlijke renners. Daar, in het weiland; 3 blauwe fietsen. Erachter een kluwen van 3 blauwe jasjes, inclusief CU-renners. ‘Is er een Dokter in de zaal?’mompelt Luco. ‘Ja, hier’ antwoordt Henriette ‘met mijn collega Evert. Zo, we zien het al. Diagnose: een paar beste winkelhaken van het prikkeldraad in je broek. Daar maken we geen punt van. Hup, naald en draad hanteren we na de finish. Ankum rekent op jullie’.  Ietwat geprikkeld worden de 3 renners weer op hun fiets gezet. Al snel haken ze aan bij hun ploeggenoten. ‘Wat was er nou?’ vraag Joan Huls. ‘Oh, niks uiteindelijk’ meldt Luco. Gelukkig was de EHBO (Evert en Henriette Bij Over(vermoeid)heid) in de buurt. Ik kreeg door de stofwolk troebele ogen en fietste door het prikkeldraad. Alles oké nu, even weer gemerkt dat Dalfsen het groenste dorp is’.

Ankum nadert op de kaart. Bij de Carrousel worden de voedseltasjes voor de renners uitgereikt. Kauwend op een energiereep koerst ploeg ChristenUnie nog even volle bak. De ploegentijdrit zit er op. Baanrecord! Op naar Lemelerveld. De laatste kern die door Route du Dalfsen bezocht wordt. Wat gaan we daar weer beleven? Iets met koeien, kroonplein, kanaal? We houden u op de hoogte. Verslaggéver C. Enuwiel is er ook volgende week weer live bij. Blijf in het wiel!