Bijdrage van de ChristenUnie aan de algemene beschouwingen 2023

CU.jpgdonderdag 13 juli 2023 19:13

Voorzitter, dank voor deze Perspectiefnota. Het is een mooi en leesbaar document. De beschreven ontwikkelingen herkennen we en veel ambities komen ons bekend voor. Het gaat goed in en met Dalfsen. Daar werken veel mensen in en buiten dit huis hard aan. Dat verdient onze dank en waardering. We hebben in Dalfsen de luxe van veel bedrijvigheid en een mooi platteland. We liggen in een sterke regio en in onze kernen is het goed wonen en fijn leven. Onze financiën zijn goed op orde en onze schatkist kon vorige week flink worden bijgevuld.

Een bekend spreekwoord zegt: je moet het dak repareren als de zon schijnt. Wat ons betreft schijnt de zon behoorlijk in Dalfsen en moeten we dus nu het dak repareren. We hebben een stevig dak, maar waar zitten de gaten en hoe kunnen we die repareren?

De ChristenUnie kenmerkt zich door te kiezen voor sociale rechtvaardigheid, het belang van leven en de gemeenschap en zorg voor de schepping. Vanuit deze waarden hebben we deze Perspectiefnota gelezen. En nogmaals: Dan lezen we veel goede voornemen en mooie ambities en daar werken we graag aan mee.

Tegelijk komen we in de praktijk zaken tegen die juist niet goed gaan. Niet iedereen kan meekomen of meedoen in onze samenleving, niet iedereen voelt zich gehoord en gezien en onze leefomgeving staat behoorlijk onder druk. Nu is niet alles maakbaar, daar zijn we ons als Christelijke partij maar al te goed van bewust en soms breken de beste intenties je bij de handen af. Maar ook dan is onze opdracht nog steeds om, zoals in de Bijbel staat: vanuit visie en overtuiging het goede te zoeken.

Als het gaat om sociale gerechtigheid is armoede een hardnekkig thema. Er wordt veel gedaan en er is veel ondersteuning en toch lukt het vaak niet om echt iets te veranderen. Nog steeds zijn de actie vakantietas en een voedsel- en kledingbank nodig. We zoeken naar iets dat structureler is, dat aan de voorkant begint. Dan is het hebben van betaald werk een heel belangrijke factor om armoede tegen te gaan.

Er is een grote krapte op de arbeidsmarkt. Zowel gemeente als ondernemingen zijn hard op zoek naar werknemers. Tegelijk staan er mensen aan de kant omdat ze moeilijk bemiddelbaar zijn, een beperking of geen juiste vooropleiding hebben of nieuwkomer zijn. We willen extra investeren in deze mensen, zorgen voor de juiste opleiding, de juiste ondersteuning. Als gemeente moeten we hierin ook het goede voorbeeld geven in ons eigen personeelsbeleid. Hoe divers en inclusief zijn we eigenlijk? Kennen we aangepaste werkplekken, aangepaste banen?

Vorige week kwam een rapport uit dat aangaf dat leven van een bijstandsuitkering bijna niet mogelijk is. Men komt, vooral als gezin met kinderen, honderden euro’s tekort in de maand. Nu mogen wij als gemeente geen inkomensbeleid voeren, maar wat mogen en kunnen we meer doen dan nu? Kunnen we meer kwijtschelden of inkomensgrenzen voor regelingen verhogen?

De voorgenomen maatregelen rond tegengaan van schulden en verlagen van de saneringstermijn steunen we van harte en de extra kosten die dit meebrengt vinden we zeer goed besteed. Wat de ChristenUnie betreft beginnen we hier nu al mee.

Armoede bestrijden is meer dan zorgen voor voldoende inkomen. Het gaat ook om het verlagen van de uitgaven. Er wordt geld vrijgemaakt voor het tegengaan van energiearmoede. Ook hier willen we het gat aan de voorkant repareren door extra inzet op verduurzaming van woningen. Daar doen we al veel, maar we bereiken nog niet alle inwoners en we kunnen meer doen. Slimmere maatregelen stimuleren, subsidies nog meer bekend maken en waar nodig uitbreiden en mensen bij de hand nemen.

Als het gaat om het belang van de gemeenschap, kom je al snel bij wonen en werken uit. Samenwonen vraagt belangstelling voor en investeren in elkaar, overheid en inwoners, jong en oud. We vinden het terecht dat inwonersparticipatie een belangrijk thema is en we moeten blijven investeren in het bereiken van al onze inwoners. Jongeren zijn daarbij een belangrijke groep, zij hebben de toekomst. Wij willen dat plannen van de gemeente getoetst worden op de gevolgen voor jongeren, de generatiecheck.

We zijn blij met de ambitie om de woningbouw te versnellen en de inzet op meer  kleine betaalbare woningen. Naast Rood voor Rood, willen wij ook wel andere compenserende maatregelen accepteren voor het bijbouwen van een compensatiewoning op boerenerf.

We kijken als ChristenUnie altijd graag naar boven, maar zeker als het gaat om hoger bouwen. Hoger bouwen biedt ook ruimte voor het betaalbaar maken van ondergronds parkeren (meer woningen per m2) en de aanleg van ‘groene muren’. Groen dat hard nodig is om hittestress tegen te gaan en bij te dragen aan de wateropgave. Het tekort aan zoet water is één van de grootste opgaves voor de komende jaren. Gemeentelijke plannen moeten daarom inzetten op het besparen op en vasthouden van water.

Dat brengt ons automatisch bij het derde thema: zorg voor de schepping. Dalfsen is een prachtige groene gemeente met veel mooie plekjes en dat houden we graag zo. Daarom zijn we niet blij met alle plannen voor meer toerisme rond de Vecht. Wat ons betreft alleen daar waar al rumoer is ( bij het dorp) en niet met nieuwe infrastructuur. We hebben het al vaker gezegd: dat is het slachten van de kip met de gouden eieren. Voor ons is leidend: we steunen alleen plannen die geen afbreuk doen aan duurzaamheid en die de biodiversiteit bevorderen. Er zal dus compensatie nodig zijn (zo nodig elders in de gemeente) als bij een plan op die specifieke plek investeren in biodiversiteit niet haalbaar is.

Industrieterreinen moeten goed bereikbaar zijn met OV en we willen extra inzet op het verduurzamen door eisen te stellen van duurzaam en klimaatadaptief bouwen en inrichten. Lokale opwek, -verbruik en opslag van energie past hier goed bij.

We zijn het eens met de hoge ambities als het gaat om de vergroening van ons buitengebied. Dat willen we stimuleren door een subsidie voor de aanleg van heggen, voedselbossen en houtwallen.

Die groene omgeving combineren we graag met onze ambities op het gebied van volksgezondheid om de mensen te stimuleren meer te bewegen. Dat kan door een snellere realisering van de bekende Dorpsrondjes. Er ligt een mooi plan met de Buldersweg in Nieuwleusen en ook langs de Leemculeweg in Dalfsen is prima een wandelroute te realiseren.

Als we alle mooie ambities in deze nota samenvoegen met wat we nog missen vanuit onze Christelijk Sociale waarden, komen we tot drie gaten in het dak die we, nu de zon schijnt, willen repareren:

1.  Extra inzet op armoedebestrijding door meer mensen aan het werk te helpen en ruimere ondersteunende maatregelen voor met name gezinnen
  2.  Extra inzet op verduurzamen van woningen en industrieterreinen en het stimuleren van lokale opwek, verbruik en opslag van energie
  3.  Stimuleren van vergroening in het buitengebied door meer (bekendheid te geven aan) subsidiemogelijkheden en het sneller realiseren van meer dorpsrondjes

Voorzitter, als ChristenUnie werken we graag mee aan het repareren van de genoemde gaten. In de verdere uitwerking naar de begroting toe wensen we het college, de ambtenaren en onszelf als raad Gods zegen en wijsheid toe. Ons gebed is dat ons gezamenlijke werk mag bijdragen aan het welzijn van onze inwoners!

De fractie van de ChristenUnie

Dick van Gelder, Dick Homans en Rietje Lassche