Het jaar 2022 in Dalfsen; meer dan verkiezingen en stikstof!

CU.jpgmaandag 19 december 2022 20:52

Zoals Klaas Korterink al schreef wil ik in deze nieuwsbrief een kort overzicht geven van alle activiteiten waaraan we als raadsleden en steunfractie onze tijd en inzet hebben gegeven. Inderdaad een bewogen jaar, waarin we op een heel klein stukje aarde, slechts hele kleine radertjes zijn. Maar hoe klein ook, het blijkt elk jaar weer een hele kluif om in alle zaken die onze mooie gemeente aangaan, de juiste koers te kiezen. Het is steeds een afweging van belangen. In 2022 kwamen deze afwegingen sterk naar voren op meerdere thema’s. We hebben daar steeds in de nieuwsbrief over geschreven en toelichtingen gegeven, maar lang niet alles genoemd. We zetten daarom de hoofdlijnen nog maar eens op een rij.

Door de gemeenteraad is er in 16 raadsvergaderingen over 83 verschillende onderwerpen een oordeel gegeven of een besluit genomen. Als je rekening houdt met een vakantieperiode - “reces” - van ongeveer 8-10 weken, dan komt dat neer op gemiddeld 2 per week. Soms gaat een (be)oordeling of besluit over interne bestuurlijke zaken, waarbij verordeningen/regelingen worden vastgesteld. Maar heel vaak ook over zaken die direct te maken hebben met het leven van al onze inwoners. Als fractie van de ChristenUnie beoordelen we de diverse voorstellen van het college, van andere fracties of onszelf altijd vanuit een christelijk kader. Dat is vanzelfsprekend en hoe dat uitwerkt hebt u allemaal in het voorjaar nog kunnen lezen in het verkiezingsprogramma – op onze website nog steeds te raadplegen. Maar waar ging het dan concreet over?

Woningbouw

In 20% van de gevallen om initiatieven waarbij woningbouw aan de orde was. In alle kernen waren één of meerdere uitbreidingsgebieden, maar ook de nodige voorstellen om binnen de bebouwde kom woningen bij te bouwen. Ook de regelingen die het bouwen van kleine woningen (Tiny Houses) mogelijk maken, kwamen meerdere keren aan bod. In totaal is er door al die besluiten ruimte geboden voor het bouwen van bijna 500 woningen en/of appartementen. Allemaal gericht op het verminderen van de woningnood (met name starters en senioren), het stimuleren van doorstroming en (blijven) wonen in eigen gemeente. Ook zijn er initiatieven goedgekeurd waarbij juist voor de doelgroep die begeleid wonen nodig heeft woningen worden gebouwd. Al met al kunnen we volgens ons zeggen dat Dalfsen echt werk maakt van dit thema.

Energie

Toch is het niet éénvoudig. Want ook 20% van de onderwerpen ging over het landelijke gebied. De ruimte waarin grootschalige energieopwekking moet komen en waar de boer ook graag wil blijven boeren en waar de natuur meer aandacht en ruimte nodig heeft. Meerdere avonden is er over gesproken, en uiteindelijk is gekozen voor een kansrijk zoekgebied voor grootschalige energieopwekking in Dalfserveld-West (vlak bij Hessenpoort) waarbij de bewoners de eerste kans krijgen om hier een goed plan voor te maken.

Omgevingsvisie

Ook het vaststellen van een omgevingsvisie voor de komende 10 -30 jaar vroeg de nodige aandacht. De biodiversiteit versterken is ook belangrijk in Dalfsen en daarom is een beleidsplan daarvoor vastgesteld. Ondertussen is een basis gelegd voor een goede plattelandsvisie, waarbij een gesprek met bijna 100 boeren in oktober onmisbare informatie opleverde.

Ondertussen stegen de prijzen en kwamen de vluchtelingen uit Oekraïne en andere delen van de wereld ook naar Dalfsen. Zaak om in te spelen op deze actualiteit en dus moesten er nieuwe regelingen en beleidskeuzes worden gemaakt. Hulp voor hen die door dergelijke onvoorziene omstandigheden in de problemen kwamen. Budget vrijmaken voor concrete ondersteuning om de energiekosten te drukken is hier een voorbeeld van.

En verder:

Verder zijn er besluiten over:

• Het economisch beleid voor de komende jaren.
  • Binnen de plannen voor de huisvesting van het onderwijs in de verschillende kernen gaan we prioriteiten vaststellen: wat willen we wel en wat niet…
  • Budget voor het onderhoud en aantrekkelijker maken van zwembaden.
  • Kaders vastgesteld voor het ontwerp van de autovrije klimaat-winkel- straat in Dalfsen
  • Vervanging van kunstgrasvelden in Nieuwleusen en Lemelerveld.
  • Beleidsaanpassing voor riool & hemelwater afvoer.
  • Inbreng die de positie van Dalfsen in de regio versterkt.

Veel tijd

Vanzelfsprekend vragen al die onderwerpen de nodige voorbereiding. In de eerste plaats door het lezen van dikke dossiers (vaak honderden pagina’s per maand). Daarnaast ook door bezoeken op locaties, gesprekken met verenigingen en inwoners en belangengroepen (ongeveer 50 per jaar). Ook worden er verdiepende voorlichtingsbijeenkomsten bezocht (ca. 1 per maand). Al die informatie wordt dan gedeeld en besproken in onze (steun-)fractievergaderingen (2 x per maand) en de raadscommissies (1 a 2 per maand).

Reacties

Het is boeiend en nuttig werk om zo bezig te zijn voor je eigen dorp. Vaak is er waardering voor bepaalde besluiten, maar minstens zo vaak zijn er ook grote teleurstellingen. Boosheid en frustratie is net zo goed ons deel. Dat vinden we jammer, maar helaas kunnen we het niet iedereen naar de zin maken. Mocht je zo ook rondlopen met blijdschap over de besluiten, laat het ons eens weten. Dat waarderen we. Maar ook als je juist gefrustreerd, teleurgesteld of boos bent horen we het graag. Nog wat vaker een reactie vanuit onze achterban is zeer welkom. Aarzel niet om contact op te nemen. Wij vinden dat fijn.

Ons werk wordt omgeven door gebed. Elke vergaderavond beginnen we met een korte bezinning op grond van Gods woord. We beseffen dat het van Zijn zegen afhangt en leggen daarom nederig, maar vol vertrouwen alle keuzes voor aan Hem die deze wereld en dus ook Dalfsen regeert!

We gaan 2 weken genieten van de kerstvakantie. Een tijd van feest en bezinning. Kerst, de geboorte van onze redder en verlosser Jezus. Een Vredevorst! Goed om te beseffen dat het niet van ons afhangt, maar dat we mee mogen werken aan deze tijdelijke wereld, op weg naar die volmaakte wereld. Onder Gods zegen hopen we ook in 2023 weer mee te doen en bij te dragen aan de leefwereld van alle Dalfsenaren, Nieuwleusenaren, Lemelervelders, Hoonhorsters, Oudleusenaren en inwoners daar omheen, kortom: iedereen in onze gemeente. Met inbegrip van zo veel nieuwkomers!

We hopen en bidden dat we daar weer de energie en wijsheid voor mogen ontvangen. En dat wensen we jullie, als lezers, ook toe!

Namens de steunfractie: Allemaal een heel goed en gezegend 2023 toegewenst.

Dick van Gelder

102-DSC_7544 (1)