Jaaroverzicht 2022 vanuit bestuur

CU.jpgmaandag 19 december 2022 20:48

December is bij uitstek een maand om terug te blikken op een jaar dat bijna voorbij is en tegelijkertijd al voorzichtig vooruit te blikken. 2022 was in veel opzichten een jaar van extremen. Komend uit een coronacrisis werd de wereld geconfronteerd met de Russische inval in Oekraïne. Voor het eerst sinds jaren weer oorlog in een werelddeel dat in gedachten oorlogen al had uitgebannen. Nederland en ook onze gemeente werden geconfronteerd met vluchtelingen. Hartverwarmend hoe deze zijn opgevangen. Ook dat was 2022.

Op het moment dat ik dit schrijf vriest het. Dit is gelijk de brug naar 2 andere crisissen, namelijk de energie- en klimaatcrisis. Aan de ene kant bekruipt me bijna een gevoel van opluchting: het kan dus ook nog ouderwets koud zijn – ondanks de onmiskenbare veranderingen in het klimaat, mee door menselijk toedoen… – , aan de andere kant: bij de huidige energieprijzen denk ik maar liever niet te veel aan de draaiende gasmeter in de meterkast. En dat heeft weer te maken met de oorlog in Oekraïne. Wie had dit allemaal een jaar geleden kunnen voorzien?

2022, een gedenkwaardig jaar, ook in de plaatselijke politiek. In de eerste maanden van het jaar op campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen en gesprekken met inwoners van al onze kernen. In maart verkiezingen waarbij we met dankbaarheid mochten constateren de drie raadszetels opnieuw in te mogen vullen. Daarna kon onze raadsfractie, bestaande uit fractievoorzitter Rietje Lassche geflankeerd door Dick van Gelder en Dick Homans, aan de slag. Het raadswerk is intensief en vraagt veel inzet. In een ander artikel in deze nieuwsbrief gaat Dick van Gelder daar nader op in. Vanaf deze plaats een woord van dank voor deze inzet en het enthousiasme waarmee dit is gebeurd.

Overheersend is een gevoel van dankbaarheid. Dankbaarheid omdat God er ook is in alle crisissen die ons treffen, op wereldschaal maar ook in ons privéleven. Dankbaarheid dat hij ons gelegenheid gaf in vrijheid te spreken over wat ons ten diepste beweegt, ook in de gemeentepolitiek. Dankbaarheid voor de gezondheid en energie om concreet aan de slag te gaan.

Het feest van de geboorte van Christus en de jaarwisseling zijn in aantocht. Als voorzitter van de ChristenUnie Dalfsen wens ik u allen gezegende dagen en een nieuw jaar waarin u zich geborgen weet door dit Kerstkind Jezus.

Klaas Korterink