Dat hoort erbij: publieke verantwoording over ongeregeldheden

Dalfsen.pngzaterdag 05 februari 2022 10:01

In het weekend van 15 en 16 januari kwam Dalfsen landelijk in het nieuws. Jammer genoeg niet op een positieve manier. Het ging over rellen en de inzet van de Mobiele Eenheid.
In de vergadering van 24 januari heeft de gemeenteraad over deze gebeurtenissen gesproken.

Onze burgemeester Erica van Lente gaf uitleg over haar afwegingen om een noodbevel af te kondigen en de ME in te zetten. Veel uitleg had ze al gegeven in de open brief aan alle inwoners van 17 januari. We hebben haar met die heldere brief gecomplimenteerd vanwege de openheid en verantwoording naar alle inwoners. Dit past bij de transparante overheid die wij als ChristenUnie voor ogen hebben.

In het debat in de raad hebben we aangegeven begrip te hebben voor de frustraties van jongeren, de horeca en al die andere groepen die al zolang zo weinig mogelijkheden hebben voor ontmoeting, sport en ontspanning. Daarmee hebben we ook begrip voor de ludieke acties van de horeca van die middag. Maar voor de relschoppers die weigerden weg te gaan en die bleven rellen en uitdagen hebben we geen begrip
We hebben alles met verbazing en ongeloof aangezien en benoemd als niet passend bij hoe we in Dalfsen met elkaar omgaan. Het vervolgens online zetten van een telefoongesprek met de burgemeester vonden we een tweede dieptepunt. Ongepast en beschamend. Zoiets doe je niet. Als ChristenUnie willen we pal staan voor de vrijheid van meningsuiting. Maar tegelijk zullen we altijd mensen wijzen op de gevolgen daarvan en op hun verantwoordelijkheid voor hun gedrag en woorden.

Nadat alles was uitgelegd en besproken hebben we als fractie onze steun voor de burgemeester uitgesproken. Steun voor haar beleid, voor het nemen van de verantwoordelijkheid voor de openbare orde en voor de doortastendheid om besluiten te nemen.
We hebben onze bijdrage afgesloten met de oproep om in gesprek te gaan en te blijven met de verschillende groepen in onze samenleving zodat we weer samen verder kunnen.