Verbouwing Trefkoele+

Trefkoele Plus.PNGdonderdag 06 mei 2021 18:51

In april spraken we in de gemeenteraad over een voorstel om de huidige inrichting van De Trefkoele + aan te passen. Uit een onderzoek was geleken dat het gebruik van de ruimtes niet optimaal was. Ook waren er wensen om te schuiven met de verschillende ruimtes en gebruikers, zoals de ouderen naar de begane grond en de kantoren naar de eerste verdieping. Hoewel we deze wensen goed begrepen, hebben we tegen het voorstel gestemd. In onze bijdrage in de raadsvergadering leest u waarom.

“ Voorzitter, in de commissievergadering hebben we al gezegd dat we blij zijn met het goede gebruik van De Trefkoele als huiskamer van Dalfsen en de goede en groeiende samenwerking. En we begrijpen dat er daarmee nieuwe uitdagingen komen en daarmee de vraag om een ander gebruik van de ruimtes. En we hebben onze bedenkingen genoemd: gebouw is nog zo goed als nieuw, er is destijds veel geld geïnvesteerd. Visies op ruimtes en gebruik veranderen snel en dat is moeilijk steeds bij te houden, en het is nog niet duidelijk hoe na corona het gebruik zal zijn. Deze bezwaren zijn niet weggenomen. De Trefkoele + is een prachtig en functioneel gebouw. De wensen voor een ander gebruik kunnen we begrijpen maar we vinden het niet verantwoord om zo snel alweer zoveel geld te steken in een nog zo nieuw gebouw. Ons voorstel aan De Trefkoele is om te komen tot een gefaseerd plan en dan te beginnen met wat er vrij eenvoudig kan worden aangepast. We lazen dat bestuur toch mogelijkheden ziet voor een eigen investering, dat biedt wellicht alvast mogelijkheden. En kijk dan hoe de andere wensen in de meerjaren onderhoudsplanning kunnen worden meegenomen. Mocht er dan nog de noodzaak zijn voor een iets grotere investering dan zou daar een ander plan voor gemaakt kunnen worden. Voorzitter, u zult begrijpen dat de fractie van de ChristenUnie niet zal instemmen met dit voorstel.”