Gemeentelijke subsidies: dit moet echt beter!

maandag 13 juli 2020 16:38

De gemeenteraad heeft aangegeven dat het beheer van gemeentelijke subsidies verbeterd moet worden. De rekenkamercommissie heeft onderzoek gedaan naar de gang van zaken.

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat we onvoldoende zicht hebben op welke subsidies precies worden verstrekt en hoe de verantwoording van de ontvangers hierop plaatsvindt. Omdat het hier om aanzienlijke bedragen kan gaan, heeft de gemeenteraad het college gevraagd om hierin verbetering aan te brengen. Deze zijn verwoord in een fors aantal aanbevelingen. We worden over enkele maanden geïnformeerd hoe het college dit gaat doen.

Subsidies.png

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het effect dat je met een subsidie wilt bereiken. Dat blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk te meten. Neem als voorbeeld een subsidie van “kunsten op straat”. Hoe meet je het effect hiervan voor toerisme en recreatie (voor b.v. onze ondernemers) en voor welzijn (van onze inwoners). Maar iets vergelijkbaars geldt natuurlijk ook voor de bibliotheken.  We vinden als fractie dat we ook hierop wel een beter beeld moeten krijgen. Kortom werk aan de winkel.