Waar ligt de bodem van de zorg

helpdonderdag 30 juli 2015 18:25

Dit jaar voeren de gemeenten voor het eerst drie belangrijke zorgtaken uit:

• De uitbreiding van de WMO
  • De Participatiewet (mensen met beperking passend werk geven)
  • De Jeugdzorg

Onlangs heeft “Den Haag” becijferd dat over een paar jaar de gemeente Dalfsen het met ruim 1.7 miljoen Euro minder moet doen. En we weten niet eens of we nu – in 2015 - al uitkomen met het beschikbare budget.

Voor de ChristenUnie de reden om dit tijdens de algemene beschouwingen aan de orde te stellen.  Waar ligt de bodem van  de zorg voor onze burgers?

Het college stelt dat we het moeten doen voor de middelen die er voor worden berekend. We kunnen hier een eind in mee gaan, maar voor ons kan er zeker ook een moment komen dat we dan andere prioriteiten stellen. Dat kan zijn dat we budget voor andere zaken inzetten voor te leveren zorg in het sociale domein. Of dat we misschien toch gaan kiezen voor extra inkomsten via de gemeentelijke belasting.

De vraag waar de bodem voor de zorg ligt is niet zo eenvoudig te beantwoorden en nog minder nu al concreet te maken.

De wethouder stelde: “dat punt is bereikt als we de meest kewtsbare burgers in onze gemeente geen ondersteuning meer kunnen bieden”.  Onze fractie heeft gesteld dat je dan al lang door de bodem heen bent gezakt.  Zorg voor onze kwetsbare naaste ligt voor de fractie van de ChristenUnie echt op een hoger plan.  Dat te behouden blijft onze inzet.

Luco Nijkamp