Dubbelrol Goldsteen mbt Rechterense Dijk

EG2014maandag 20 januari 2014 20:04

Een lokaal onderwerp uit Dalfsen provinciaal, ja zelfs landelijk in het nieuws. Het gebeurde op RTV Oost en in Hart van Nederland afgelopen week. Inderdaad de Rechterense Dijk. Nieuwszenders zoeken dan graag de tegengestelde meningen en belangen op. Goed dat dit gebeurt. Tegelijk hoor je dan maar een deel van het verhaal.

In Hart van Nederland lichtte wethouder Goldsteen het besluit van de raad toe om de zuidkant te kappen. En Marc Boiten maakte duidelijk dat hij dit geen goed besluit vond.
Dat wethouder Goldsteen dit zo deed is correct en professioneel. Daar is hij wethouder voor. Maar omdat hij wethouder van de ChristenUnie is, kan de indruk ontstaan dat het door Goldsteen verwoorde standpunt ook het standpunt van de ChristenUnie is. Maar dat is zeker niet het geval. De ChristenUnie heeft bij de behandeling van dit onderwerp in de raad nadrukkelijk een andere oplossing voorgesteld. Wat de fractie van de ChristenUnie betreft blijven de bomen staan en maken we dit jaar nog een aantal goede passeerstroken. Door passeerbaarheid te verbeteren ontstaat een betere doorstroming en blijft het veilig. De huidige laanstructuur blijft dan bestaan.
Aanvullend willen we een lange termijnplan ontwikkelen, want de karakteristieke eiken op Rechteren hebben niet het eeuwige leven. De meeste bomen kunnen echt nog wel een generatie meegaan.
Wethouder Goldsteen heeft ook nog een andere rol; hij is lijstduwer van de ChristenUnie. Ons advies is om hem ook eens in die rol te interviewen.
Luco Nijkamp, fractievoorzitter ChristenUnie Dalfsen