Alcohol gebruik in de gemeente Dalfsen

donderdag 09 maart 2006 08:47

In de begrotingsvergadering in november heeft de CU een motie ingediend om
te vragen aan het college of zij een brief wil schrijven aan alle ouders, keten, sportkantines horeca en alle overige plekken waar alcohol word geschonken. Deze motie is raadsbreed ondersteund. Wij maken ons zorgen over het overmatig alcohol gebruik onder de jonge jeugd.

Er is vanmiddag een Tv-ploeg in Dalfsen geweest om opnames te maken over dit
onderwerp, dit is afgelopen avond uitgezonden in het jeugdjournaal. Onderstaand treft u de brief aan die naar aanleiding van de motie is verstuurd

Aan alle horecagelegenheden, sportverenigingen, jeugdsozen, supermarkten, slijterijen, kerken en keten in de gemeente Dalfsen

Alcoholgebruik onder jongeren neemt de laatste jaren sterk toe in onze gemeente. Wij maken ons hierover zorgen. Onze zorgen over het alcoholprobleem in onze gemeente worden nog lang niet door iedereen gedeeld. Veel jongeren, maar ook ouders, zijn onvoldoende onder de indruk van de feiten wat alcohol met je lichaam doet. Wij nemen als gemeente de verantwoordelijkheid om het alcoholprobleem bespreekbaar te maken. Wij kunnen dit alleen samen met alle partijen die hierin ook verantwoordelijkheid dragen. U hoort daar ook bij.

Redenen genoeg
In de puberteit verkennen jongeren hun grenzen om uiteindelijk een eigen manier van leven te ontwikkelen. Ook het leren omgaan met alcohol hoort bij deze ontwikkeling van pubers. Zorgwekkend is dat jongeren steeds jonger alcohol gaan gebruiken en dat ouders een grote tolerantie hebben als het om het alcoholgebruik van hun kinderen gaat. Onze aandacht voor het alcoholgebruik onder jongeren heeft meerdere redenen:

• het is een leefgewoonte die de gezondheid van jongeren op korte en langere termijn erg kan schaden;
  • alcoholgebruik is vooral op 12 tot 15-jarige leeftijd schadelijk voor de ontwikkeling van de hersenen;
  • overmatig alcoholgebruik is op elke leeftijd een gezondheidsbedreiging;
  • alcoholgebruik beïnvloedt het gedrag en de aanspreekbaarheid van jongeren en geeft veel problemen voor de openbare orde en veiligheid.

Redenen genoeg om het alcoholgebruik in onze gemeente onder uw aandacht te brengen.

Drank- en horecawet
De huidige Drank- en horecawet (01-11-2000) heeft als hoofddoelstelling de preventie van gezondheidsrisico’s en maatschappelijke problemen. Horecabedrijven en paracommerciële instellingen dienen te beschikken over een drank- en horecavergunning. Dit komt onder andere naar voren in de volgende wettelijke regels;

• De verstrekker van alcohol is verplicht om vast te stellen of de koper de wettelijk vastgestelde leeftijdsgrens heeft bereikt;
  • het is verplicht om de leeftijdsgrenzen bij alle verkooppunten en terrassen en bij de toegang tot slijterijen duidelijk aan te geven;
  • als aan jongeren onder de wettelijke leeftijdsgrens alcohol wordt verkocht, is de verkoper strafbaar;
  • benzinestations, winkels verbonden aan benzinestations en winkels in restaurants aan auto(snel)wegen mogen geen alcoholhoudende drank verkopen;
  • in supermarkten moet er een duidelijke scheiding zijn tussen alcoholhoudende en alcoholvrije drank om duidelijk te maken dat het geen frisdrank betreft;
  • het is verboden dronken personen toe te laten in de horecagelegenheid, in de slijterij of op het terras.

Gemeentelijk beleid

Jongeren kiezen er natuurlijk zelf voor om te drinken, maar het is hun omgeving die het drinken vergemakkelijkt en nauwelijks een rem legt op het alcoholgebruik. In ons beleid benadrukken wij in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders en verzorgers van de jongeren. Hierbij kunt u denken aan het alcoholgebruik in de thuissituatie, en dan met name het zogenaamde ‘indrinken’ (thuis of in een keet). Maar ook u als verkoper/verstrekker van alcohol maakt een belangrijk onderdeel uit van de sociale omgeving van de jongeren. Wij vragen u daarom waar nodig uw verantwoordelijkheid op dit gebied volledig te nemen.

De gemeente voert op lokaal niveau de Drank- en Horecawet in medebewind uit. De huidige wet staat op het punt te worden herzien. De nadruk van de wijzigingen komt te liggen op verbetering van de handhaving en vermindering van de administratieve lasten.

Dit jaar willen wij alle mogelijkheden onderzoeken om het alcoholgebruik in onze gemeente bespreekbaar te maken en waar nodig aan te pakken.

Uw mening
Wij kunnen het alcoholprobleem niet aanpakken zonder uw hulp. Wij horen dan ook graag uw mening over het alcoholgebruik in onze gemeente en de manieren waarop dit teruggebracht kan worden. Alleen als u uw stem laat horen, kunnen wij met uw ideeën rekening houden. U kunt uw mening geven via het reactieformulier op de gemeentelijke website:
www.dalfsen.nl. Indien u niet beschikt over internet dan kunt u contact opnemen met de heer R. Hendriks van de afdeling Welzijn en Onderwijs. Zijn telefoonnummer is (0529) 43 89 27 en zijn emailadres is r.hendriks@dalfsen.nl.

Wij rekenen op een positieve bijdrage van uw kant om het alcoholgebruik in onze gemeente terug te dringen. Geeft u in ieder geval het goede voorbeeld.

Met vriendelijke groet,
De raad van de gemeente Dalfsen

Het college van burgemeester en wethouders

De burgemeester,
L.V. Elfers

De griffier van de raad,
E. Lankman

De wethouder,
G. Laarman-Hemstede

De secretaris-directeur,
drs. H. Zwart

Reacties op 'Alcohol gebruik in de gemeente Dalfsen'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.