Bijdrage ChristenUnie in de begrotingsbespreking 2024-2027

CU.jpgmaandag 13 november 2023 21:15

“Maandag hebben we al een korte opinie gegeven op deze begroting. Ik wil hier nu iets langer bij stilstaan en ook terugkomen op de punten die we maandag inbrachten.

Bij de bespreking van de Perspectiefnota in juli heeft de ChristenUnie ervoor gepleit ‘het dak te repareren als de zon schijnt’. En gelukkig schijnt de zon nog steeds. Misschien iets minder uitbundig maar er is toch nog zonlicht genoeg. We zijn dan ook blij dat het college dit ook zo lijkt te zien en er expliciet voor kiest om een realistische begroting neer te leggen en niet nu al op zoek te gaan naar bezuinigingen die misschien wel/misschien niet nodig zullen zijn. Daarmee hebben we voor de komende drie jaar een prima kloppende begroting. En mede dankzij een goed financieel beleid kunnen we ook nog wel een paar tegenslagen opvangen.

Want wie weet hoe het de komende jaren zal gaan en hoe hard we onze reserves nog nodig zullen hebben. In deze woelige tijden zowel nationaal met een demissionair kabinet en de komende verkiezingen, als internationaal met meerdere gewapende conflicten, een klimaatcrisis, toenemende vluchtelingenstromen etc. kunnen we niet te ver vooruitkijken. Laten we dan niet vergeten dat we in een gezegend land leven: een vrij land, een veilig land met goede voorzieningen waar je mag zijn wie je bent en mag zeggen wat je vindt. Laten we dat vooral koesteren en blijven verdedigen.

Missen we dan nog zaken voor dat ‘goede voor de stad’?

We hebben maandag een aantal punten genoemd en komen daar nu op terug:

• Bestaanszekerheid en armoedebeleid: daar gaan we binnenkort in deze raad over in gesprek.
  • Verkeersveiligheid: een belangrijk punt en het zal voor ons een belangrijk criterium zijn bij de beoordeling van plannen.
  • Taakstelling Jeugdzorg. We hebben de uitleg van de wethouder gehoord en nagelezen en we zullen volgen hoe dit gaat uitpakken.
  • Zonneparkeerplaatsen. We zullen niet opnieuw de motie Slimme Stroom indienen maar er wel steeds op blijven hameren dat we alle kansen die voorbijkomen moeten pakken. En liever nog dat we zelf die kansen creëren. Met het lokale energiebedrijf krijgen we een mooi instrument om hiermee aan de slag te gaan
  • We hebben bij de Perspectiefnota in juni gevraagd naar de generatiecheck. We lezen in de begroting wel veel over inwonerbetrokkenheid, maar dit punt zien we niet terug. Terwijl het zo’n mooi instrument is om de positie van jongeren te versterken en ze bv in te schakelen bij het beoordelen van een voorstel op effecten voor hun generatie en hun zo daadwerkelijk meer invloed geven. Wanneer kunnen we daar meer over verwachten?
  • Bij de bespreking van de Perspectiefnota hebben we samen met D’66 een motie Burgerberaad ingediend. Toen was er geen meerderheid. Nu dienen we hem niet weer in, maar we houden hem wel in onze achterzak. Eerst maar verder gaan met Goed Goan.

Dan de punten waar we zelf met acties komen:

Indicatoren voor nadelige effecten recreatie en toerisme.

Ook hier hebben we de uitleg gehoord maar zijn we nog niet tevreden. Het lijkt ons echt wel haalbaar en zeker wenselijk om bijv geluidsoverlast, vervuiling, vernieling, ongevallen op fietspaden, onveiligheid op de Vecht bij te houden. Dat hebben we nodig om eerlijk alle effecten te beoordelen en waar nodig maatregelen te nemen of aanvullende voorwaarden te stellen bij nieuwe initiatieven. Dus niet om ontwikkelingen tegen te houden maar wel om alle aspecten goed in beeld te hebben. We hebben hiervoor de motie ‘Meten is weten’ voorbereid.

Tot zover, voorzitter.”

Dick van Gelder, Dick Homans en Rietje Lassche