Waardering voor de mantelzorger

oude-vrouw-in-rolstoel-banner.jpgmaandag 16 september 2019 22:08

Afgelopen maandag werd er in de commissie van de gemeenteraad gesproken over de tussentijdse evaluatie van het vrijwilligers- en mantelzorgbeleid. In deze evaluatie worden een aantal suggesties gedaan met betrekking tot de zogenoemde mantelzorgwaardering. Maar wat houdt deze waardering precies in?
Om de mantelzorgers te bedanken heeft de gemeente Dalfsen de mantelzorgwaardering. Ieder jaar kunnen mantelzorgers in onze gemeente deze waardering aanvragen. De waardering bestaat uit een aantal waardebonnen die gezamenlijk € 100,- waard zijn. De bonnen kunnen bij winkels binnen de gemeente Dalfsen worden uitgegeven.
In de evaluatie wordt het voorstel gedaan om de mantelzorgwaardering voor jongeren te verlagen van € 100,- naar € 25,-. De ChristenUnie is hier geen voorstander van. Door het verlagen van de mantelzorgwaardering voor jongeren lijkt het of hun inzet minder waard is. Daarnaast zijn er jongeren die door de mantelzorg geen tijd hebben voor een bijbaantje, en dan komt deze waardering extra van pas.
Kortom: ChristenUnie Dalfsen roept het college op om de inzet van jongeren net zoveel waardering te geven als volwassenen. Elke mantelzorger is even waardevol.