Onrust onder boeren over stikstofbeleid

Stikstof.jpgdinsdag 05 juli 2022 21:16

Sinds 10 juni is er bekend welke doelen er moeten worden gehaald in de reductie van de stikstof uitstoot. Die zijn fors! Ook in Dalfsen!

Velen vinden het te fors en niet realistisch. Anderen vinden het bittere noodzaak en eigenlijk al veel te laat. De rechter heeft de overheid aangespoord om door te pakken, aangezien het huidige beleid niet voldoet en geen uitzicht op natuurherstel (opdracht) biedt. Alle sectoren zullen een steentje moeten bijdragen, maar in Dalfsen zal er met name veel van de agrariërs worden verwacht.

In zo’n tijd, waarin de onrust hoog is en de tegenstellingen groot, willen we als fractie van de ChristenUnie laten zien dat we vooral door gesprek en zaken samen doen in Dalfsen verder kunnen komen. Wij geloven erin dat zowel natuur herstel als toekomst bestendige agrarische bedrijven elkaar niet hoeven te verdringen, maar dat het samen op kan gaan. Niet zonder ingrepen en soms vervelende consequenties, maar die horen dan wel goed te worden afgewogen. Dat kan alleen door als college en raad met alle betrokkenen in gesprek te gaan en van daaruit de plannen van de provincie te beoordelen en uit te werken. Dat is ook nog eens perfect aanvullend op het vorig jaar genomen besluit om in 2023 een brede plattelandsvisie voor Dalfsen op te stellen. Daarnaast hebben we met het oog op een open bestuurscultuur in Dalfsen juist ook afspraken gemaakt over extra inzetten op het gesprek met inwoners en betrokkenen bij beleidsvoorstellen. In Dalfsen willen we dat altijd samen doen.

Juist omdat we de onrust rondom het stikstofdossier ook in Dalfsen voelen, maar zelf nog niet aan zet zijn in de uitwerking, is het gesprek voeren als voltallige raad en college van belang. Met het oog daarop is er op ons initiatief een motie ingediend waarin we het college oproepen om brede participatie op te zetten met alle belanghebbenden in dit dossier, waarbij zoveel mogelijk duidelijkheid over de actuele status bij de provincie wordt opgehaald. De inbreng op dergelijke avonden kan vervolgens door B&W en raadsfracties worden gebruikt om bij eigen partijen en bestuurslagen in de provincie invloed uit te oefenen. Ook is het zeer belangrijk bij het vaststellen van een visie op het Dalfser platteland, want dat platteland zal hoe dan ook sterk beïnvloed worden door de keuzes die in dit kader de komende 12 maanden zullen volgen. We zijn blij dat we met deze motie alle partijen aan onze zijde vonden en vertrouwen erop dat heel veel agrariërs en andere betrokkenen straks na de zomer met ons in gesprek gaan.

Dick van Gelder

Wil je meer lezen over de inzet van de landelijke fractie in de 2e kamer, of de provinciale koers van ChristenUnie Overijssel, lees dan verder via onderstaande link.

2e kamer fractie