Open brief: Veiligheid is geen sluitpost

penmaandag 16 februari 2015 23:00

De ontwikkelingen rond de N340 en N377 houden ons nog steeds bezig. Het plan voor een veilige stroomweg N340 en een verbetering van de N377 heeft de provincie Overijssel laten vallen. De plannen zijn zodanig afgewaardeerd, dat er een negatief effect op deze wegen ontstaat ten aanzien van veiligheid, leefbaarheid en doorstroming. Op het grondgebied van Dalfsen is het  nu voorliggende basisplan onvoldoende ingevuld ten aanzien van de drie genoemde doelstellingen.  Alleen als de aanbesteding van het plan meevalt, is er nog kans op verbeteringen in de vorm van een zogenaamd optimalisatiepakket. Maar zelfs dan is het nog maar de vraag of dit geld besteed wordt aan verbeteringen op het traject van de N340 of  N377 in Dalfsen en Nieuwleusen.  Wij vinden het onverantwoord om veiligheid afhankelijk te stellen van een aanbestedingsresultaat.

Wij roepen de politieke partijen op om in de aanloop naar de provinciale verkiezingen (18 maart a.s.) de vraag te beantwoorden of veiligheid, maar ook leefbaarheid en doorstroming zo’n gok waard zijn. Dit zijn nu juist thema’s waar je als bestuurder je verantwoordelijkheid moet nemen door duidelijke en passende inhoudelijke kaders aan te geven.  Laat niet het geld regeren.

Tot en met 2013 heeft de provincie kosten noch moeite gespaard om een gedragen plan te ontwikkelen en hierover uitstekend gecommuniceerd. De aanleiding van dit project – doorstroming - werd toen terecht aangevuld met oplossingen voor veiligheid en leefbaarheid. Met het aannemen van de motie in de Provinciale Staten (PS) eind 2013 is er 100 miljoen uit het budget gesneden. Zo’n mooi rond getal communiceert gemakkelijk, maar getuigt niet van het goed doordacht hebben  van de consequenties.  Bovendien is de communicatie over dit project plotseling grotendeels stilgevallen.

Onlangs hebben de raadsleden uit Dalfsen in de raadscommissie gesproken over de situatie van de N340 en N377. Alle fracties hebben zorgen over de inrichting van deze N-wegen op ons grondgebied. Diverse partijen gaven het college concrete punten mee in het gesprek met de provincie.  Enkele riepen op ons voor te bereiden op de oorlog met de provincie. Stevige, te stevige woorden, zo vond het college.

Er is ook een alternatieve route mogelijk: Een goed gesprek. We roepen  alle partijen uit de gemeenteraad van Dalfsen op hun gelijk-gekleurde collega-statenleden of nieuwe lijsttrekker hierop aan te spreken. Spreek met hen over de ontstane situatie en knelpunten. Roep hen op om desnoods met  extra investeringen de veiligheid, leefbaarheid en doorstroming op de vernieuwde trajecten op orde te krijgen. Laat veiligheid geen sluitpost worden!

Natuurlijk is deze brief ook bedoeld voor de statenleden, lijsttrekkers en alle belanghebbenden.  Tot en met 18 maart kunt u uw zet bepalen.

Wij hopen en verwachten hierover tijdig een goed gesprek te kunnen voeren.

Fractie van de ChristenUnie Dalfsen Luco Nijkamp, Rietje Lassche, Anne Nijburg